zaterdag 20 april 2013

Bloemsterren schilderen en Cryptomnesie in de Airbag

Toen er laatst iemand bij me aanklopte met de vraag of ik misschien een zebraboom te koop had, wist ik dat het tijd werd om meer te doen met Shawna Erback (niet te verwarren met Sjaan Airbag), die namelijk de grote leverancierster was van deze uit zuid-oost Afrika afkomstige boomsoort (1).

Een voorzichtige worp in de google-vijver bracht onder andere deze bloemsterren kunstenares naar de oppervlakte.

A Brighter Day door Shawna Erback (2)
Om deze pagina ook een educatief karakter mee te geven wil ik de lezer ook trakteren op een woord, dat ik althans vorige week nog niet kende, namelijk: cryptomnesie. Via het nieuwe boek van de onderzoeksjournalist Frank van Kolfschooten, Ontspoorde wetenschap, kwam ik de volgende definitie tegen van het woord:

cryptomnesie is het zich herinneren van tot nu toe onbewust opgeslagen gebeurtenissen of kennis [en dan denken dat je iets nieuws hebt verzonnen]. Een wetenschapper denkt bijvoorbeeld dat hij een nieuwe gedachte heeft geformuleerd, maar is vergeten dat hij die in het verleden ergens heeft gelezen of heeft gehoord.

Deze term is geïntroduceerd door Theodore Flournoy, welke ook schrijver is van het  boek met een vrij grappige, haast surrealistische titel.

In het boek van van Kolfschooten wordt het volgende citaat genoemd van Joseph Priestley (1733-1804, p.39): "Ik ben zo totaal vergeten wat ik zelf heb gepubliceerd dat ik bij bij lezing van mijn eigen geschriften soms volkomen nieuwe dingen lijk te vinden, en ik heb meer dan eens experimenten gedaan waarvan de resultaten al eens door mij waren gepubliceerd."

Jaja, zo kun je echt serieus denken heel creatief te zijn, terwijl je in feite gewoon dingen uit je geheugen opvist, waarvan je niet meer weet dat die er ooit ingekomen zijn.

Het is eigenlijk ook hoog tijd voor een nieuwe afbeelding met een pritt stift erin (3), maar ik zie dat nu toch even niet zitten. Ik sluit daarbij voor vandaag dan ook af met een airbag, ter ere van Shawna, zullen we maar zeggen.

Met een lekker koppie in de airbag (4)

NOTEN
(1) http://mooiegedachten.blogspot.nl/2013/03/joertige-yurts-en-een-zebraboom.html
(2) http://fineartamerica.com/featured/a-brighter-day-by-shawna-erback-shawna-erback.html
(3) http://mooiegedachten.blogspot.nl/2013/03/guppies-en-een-prittstift-met-kerriesaus.html
(4) http://theinspirationroom.com/daily/2008/airbag-gum-from-lotte-confectionery/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten