zondag 27 september 2015

Pannen, een Deksel en Geld Verdienen met YouTube

Het is inmiddels al ruim een jaar geleden dat ik iets heb geplaatst op dit waanzinnig mooie blog van me. Ik kan er van alles over zeggen, maar doe dat maar niet. Eén video zegt in dat geval meer dan 1000 woorden.


Het was een hele stap om mijn kind op Youtube te plaatsen, maar anderzijds is het ook wel leuk dat je op deze manier je eigen kind in de zoekresultaten kunt tegenkomen, als je bijvoorbeeld zoekt op deksels of pan, of misschien dreumes en tafel.

Al langere tijd had ik een Youtube-kanaal, alleen richtte die zich vooral op anti-imperialistische kijkers in het Engelstalige gebied, waarbij ik vooral nieuwsvideo's plaatste rondom thema's als Libië en Syrië. Ik was één van de weinigen op de wereld die rond zeven uur 's avonds met zijn camera-opname-functie het engelstalige nieuws opnam van de Libische TV, voordat hij door de NAVO en zijn terroristen uit de lucht, uit de lucht werd geschoten.

Langzaam zonk het rijkste land van Afrika weg door de vernielzucht van vooral
Frankrijk, die in ruil voor goedkope olie de oppositie aan de macht wilde helpen (1).
Maar goed, eigenlijk wilde ik het helemaal niet hebben over Libië, maar over een idee van mijn oudere dochter (nog niet verschenen op YouTube, hoewel ze wel overweegt zelf een kanaal te starten), toen ze zag dat mijn goede oude Libisch-Syrische kanaal toch goed was geweest voor meer dan 700.000 weergaves: ze kreeg namelijk eurotekens in haar ogen.

Yes, yes! met dank aan het studentenleven (2)
Niet dat ik echt geld tekort kom, maar het leven zou wel iets ruimer kunnen worden als ik wat meer geld te besteden zou hebben. Ooit was er een tijd dat ik wellustig kon sparen, maar dat is er sinds het worden van een gezinsman allemaal niet meer zo bij. Daarom ben ik ingegaan op haar verzoek en ben ik aan het 'monetizen' geslagen: mijn youtube-kanaal heb ik gekoppeld aan mijn google-adsense-account en hoppa! daar kon het feest gaan beginnen.

Het leeuwendeel van de video's op mijn kanaal kwamen niet in aanmerking om eventueel geld op te leveren, maar toch aardig wat mochten wel meedingen naar de grote financiële roem. Om verder ook zelf een stukje creativiteit af te leveren heb ik zelfs een ongekende uitspatting van scheppingskunst gefilmd en op youtube geplaatst. Dit product - dat natuurlijk uit het leven is gegrepen - kun je hieronder terugzien:


Toen ik deze parel van de moderne nederlandse zang aanbod aan Youtube met het verzoek er ook commercieel eigenaar van te worden, kreeg ik een mail van het Youtube team met de vraag of ik kon aangeven bij welk muzieklabel ik was aangesloten. Ook wilden ze graag weten wie de zanger was en wie de componist...

Voor een mooie toespraak van Evo Morales, de President van Bolivia tijdens de Vergadering van de VN op 26 september 2015: https://www.youtube.com/watch?v=aBrwhxRJaog

NOTEN

Geen opmerkingen:

Een reactie posten