zondag 2 juni 2013

Ray Manzarek, Till Lindemann, Geheugenfatalisme en Extreem Googlisme

Gisterenavond, 1 juni 2013,  werd er op de Goffert het inmiddels vijfde FortaRock festival georganiseerd met ditmaal als afsluitende act, de Duitse 'industriële metal'-band Rammstein. Persoonlijk heb ik niet zoveel met Rammstein, maar ik kan niet ontkennen dat de diepe basstem van de zanger, Till Lindemann, in combinatie met dat krachtige Duits en de evenzo krachtige en duistere muziek, ook wel iets aantrekkelijks of zelfs machtigs heeft.

Rammstein met de in Leipzig geboren zanger Till Lindemann voorin met schort.
Qua kleding kreeg ik net wat associaties met dr. Snape (4).
De band bestaat inmiddels ook al weer 19 jaar. Zolang hebben The Doors het niet volgehouden. Deze band begon ooit eens in 1965, en is na de dood van de legendarische zanger Jim Morrisson in 1971 nog twee jaar doorgegaan, alvorens de stekker er in 1973 uiteindelijk toch werd uitgetrokken. Ik haal the Doors aan omdat recentelijk de toetsenist van de band, Ray Manzarek in het Duitse plaatsje Rosenheim (en niet Rosenrot)   is overleden op 20 mei 2013, op 74-jarige leeftijd.

The Doors, met voorin Ray Manzarek (1)
Vanochtend lag ik in bed wat te mijmeren over Rammstein en de Doors, en ik kon niet meteen op de naam van  Ray Manzarek komen. Op een gegeven moment wist ik zeker dat er een 'L' in zijn naam moest voorkomen. De dag ervoor had ik nog het verschijnsel 'geheugenfatalisme' beschreven, als zijnde het verschijnsel dat je niet eens meer probeert iets uit je geheugen op te vissen omdat je er al zo van overtuigd bent dat je het toch niet meer weet.

Effect van Extreem Googlisme gekoppeld aan Geheugenfatalisme (2,3)
Geheugenfatalisme kan overigens worden versterkt door extreem googlisme, een ander verschijnsel dat sterk aan populariteit wint de laatste jaren. Deze ziekte kenmerkt zich door de neiging je eigen geheugen nagenoeg helemaal niet meer te gebruiken en alles op te zoeken via de zoekmachine Google, vaak ook via smartphone, omdat je die altijd bij de hand hebt.

Enkele seconden na mijn 'L-dwaling' schoot opeens de naam van Ray Manzarek in mijn bewustzijn, en daar kan geen google-resultaat tegenop, tegen dat gevoel van 'ik wist het lekker zelf ook wel, hoor, stomme betweter van een google'.

NOTEN
(1) http://www.guardian.co.uk/music/gallery/2013/may/21/doors-ray-manzarek-life-in-pictures#/?picture=409230485&index=13
(2) http://songshuhui.net/archives/48029/google-brain-scan
(3) http://noetiek.wordpress.com/2012/10/28/intern-of-extern-googlen/
(4) http://mooiegedachten.blogspot.nl/2013/05/descartes-en-zijn-kloppende.html

2 opmerkingen:

  1. Iemand wilde wel eens checken of Till Lindemann overleden was. Zover ik weet leeft hij nog altijd bruisend en wel. Zou hij zijn wijnkelder vol hebben staan met een niet nader te noemen Australisch wijnmerk?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In juni 2015 is er een Belg op bezoek geweest die speciaal hier op deze pagina uitkwam. Wat hij precies hier te zoeken had is niet helemaal bekend geworden. Wellicht wilde hij wat meer weten over Manzarak, of misschien was hij wel op zoek naar Melchizedek, en had hij zich vertypt. Waarschijnlijk zullen we het nooit achterhalen.

    BeantwoordenVerwijderen