donderdag 6 juni 2013

De TZ-Eend met 9 Dirk-Jannen en het Xylitol Mysterie

Als ik zo terugkijk naar de laatste berichten hier dan valt het me op dat ze toch een beetje zwaar op de maag liggen. Van die berichten waarvan je het gevoel kunt krijgen: "Poeh, poeh, dat is kost die je niet echt licht kunt noemen", met daarbij de donkere foto's van Rammstein en een zittende man die lekt uit meerdere gaten zoals zijn zijn rug en zijn bovenbeen, kreeg het ook nog iets wat je haast macaber zou kunnen noemen.

Een vrolijk plaatje met haringmensen (1)
Vandaar dat ik het in deze bijdrage wat luchtiger wil maken: het leven is om van te genieten en laten we dat niet vergeten! Zoals gebruikelijk verwerk ik uitermate interactief zoektermen die door bezoekers worden gebruikt om hier op de site te belanden, en we kunnen wel spreken van een enorme opkomst van Dirk-Janners, waarbij ook vooral de combinatie met de smurf goed scoort (2). Zo zijn er maar liefst 9 mensen afgelopen week op onze Dirk-Jan afgekomen. Genoeg reden voor een stripje van de scheurkalender van 28 mei.

Mark Retera's Dirk-Jan in interactie met welbespraakte Loempia-verkoper. 
Om te voorkomen dat we hier straks een soort zwart-wit versie hebben van deze blog, plak ik er toch nog enkele kleurrijke foto's in, waarbij de ganzen uit het Arnhemse park Sonsbeek me toch opvielen, en vooral vanwege hun naamkaartjes, nouja, naamkaartjes. Hieronder presenteer ik met trots Gans TZ, mocht je hem ook op de foto hebben, laat het me weten via de mail.

De TZ-eend (links) van Park Sonsbeek Arnhem
Dan zou ik het nog graag ter afsluiting willen hebben over een merkwaardig verschijnsel met betrekking tot de geschiedenis van Xylitol. Deze stof die in 1891 voor het eerst werd gemaakt was tot 1942 een vloeistof, totdat het begon te kristalliseren tot een vaste stof met een smeltpunt van 61 graden Celsius. Enkele jaren later begon Xylitol op een andere manier te kristalliseren waardoor het een smeltpunt kreeg van 94 graden Celsius.

Xylitol komt in haast alle kauwgums voor  (3)
Het bizarre is echter dat sinds het spontane onstaan van de tweede versie, nergens ter wereld meer de eerste vorm ontstond, en ook niet meer te reproduceren was. Het leek wel alsof Xylitol had 'geleerd' wat hij het prettigst vond, en dat vervolgens alle Xylitolmoleculen over de gehele wereld op een of andere manier dat nieuwtje konden meepikken (4).

NOTEN
(1) http://chelsahhdelic.tumblr.com (april 2013)
(2) http://mooiegedachten.blogspot.nl/2013/03/een-smurf-in-gesprek-met-een-rat.htm
(
3) http://www.petmd.com/blogs/fullyvetted/2008/february/xylitol-toxicity-owners-and-vets-are-still-dark#.UbDwv6t1oXc en info rondom de stelling dat xylitol in haast alle kauwgums zou voorkomen is afkomstig van
(4) Xylitolinformatie afkomstig uit 'The Science Delusion' van Rupert Sheldrake (2012), pagina 102.

1 opmerking:

  1. Twee keer werd er gezocht naar Xylitol waardoor mensen uitkwamen op de niet al te warme loempia van Dirk-Jan

    BeantwoordenVerwijderen