vrijdag 20 september 2013

De Schoonheid van Droommetaforen Koesteren

Het is alweer een tijd terug dat ik iets heb geschreven op dit blog. Veel tijd is geïnvesteerd in de sociale interactie met mezelf en ook met anderen en qua schrijverijen heeft het noëtisch werk wat meer getrokken. Vanochtend werd ik echter wakker met een beeldwaas van een droom die ik toch ergens wilde spijkeren, om het op zijn Duits te zeggen.

De metafoor ontstond rondom een harige steel van een bloemetje. In mijn droom was het een paardebloem, maar ik mocht al snel ontdekken dat paardebloemstelen vaak helemaal niet zo harig zijn, schijnbaar. Wel hebben ze soms een bijzondere uitstraling zoals je hieronder kunt zien

Niet zo harige steel van de Paardebloem. Afbeelding van de Poolse Przemekklos (1)
Het harige van de steel was echter wel een wezenlijk onderdeel van de metafoor die mij werd aangereikt door mijn team van droomkneders. Ik zag namelijk hoe een afbeelding van een harige steel werd gebruikt in een fotobewerkingsprogramma. Ik geloof niet dat het Gimp was overigens (2), maar dat leek ook geheel niet relevant.

Het draaide meer om een fijngevoelige handeling waarbij deze haren langzaam van witte dons, veranderd moesten worden in zwarte dons. Dit was een taak waar je niet zomaar een snelle truc op kon toepassen en het was daarbij ook van belang dat je het haartje voor haartje deed.

De subtiliteit van deze aanpassing stond voor mij symbool voor de verschillende manieren waarop je je geest kunt inzetten in het bestaan: je kunt het vrij grof gebruiken om vooral bezig te zijn met duidelijke, stevige acties, zoals bijvoorbeeld het vervangen van een autolamp met een H4-lamp van de Action voor €1,59 in plaats van €8,50 in de garage, maar je kunt ook juist erg gevoelig en in rust je geest inzetten om juist toegang te krijgen tot een diepere laag. Het is in die zin ook ergens een keuze die je maakt.

NOTEN
(1) http://nl.123rf.com/profile_przemekklos - We hebben eerder een Pool op bezoek gehad in dit theater. Ik denk dan aan Igor Morski die we op en neer hebben zien lopen in het Erasmusgebouw in Nijmegen: http://mooiegedachten.blogspot.nl/2013/05/flink-op-en-neer-in-het-erasmusgebouw.html
(2) http://mooiegedachten.blogspot.nl/2013/03/gimp-sjoelbakken-in-bad-en-een-intens.html

2 opmerkingen:

  1. Is het niet mooi om mensen naar deze blog te laten stromen via het woord 'koesteren'? Het is deze week twee keer gelukt. Dat is toch zeker iets om te kersen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het meest actieve dat ik momenteel aan dit blog kan bijdragen is vanwege het moeten stellen van andere prioriteiten, alleen af en toe een commentaar op basis van een zoekopdracht van een ander, veelal een onbekende bezoeker. Iemand bleek op zoek te zijn naar een metafoor voor een snelle auto en kwam terecht op deze paardenbloempagina. Hoe een contrast zou je kunnen zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen